Zaměření školy

Zaměření školy

Proč potřebuje nadané dítě speciální péči?

Nadané děti dosahují výkonů nad rámec běžného průměru populace a vzhledem k tomuto specifickému vývoji potřebují adekvátní péči.

Důkladná znalost charakteristik nadaných, správná identifikace a podrobné zkoumání struktury jejich nadání je prvním a nejdůležitějším krokem v péči o nadané s cílem rozvoje jejich osobnosti a maximalizace jejich potenciálu.

Jaké jsou specifické rysy nadaných a jak na ně reagujeme?

V intelektové sféře přesahují své okolí

  • tvorba individuálních vzdělávacích programů, akcelerace učiva
  • rozšiřování, prohlubování, obohacování učiva

U nadaných často platí, že raději pracují sami

  • samostatná práce (nenutíme k práci ve skupině)
  • citlivý nácvik týmové spolupráce

Nudí se při běžných, rutinních a velmi lehkých úkolech

  • tvorba pracovních listů, učebních pomůcek, materiálů, vymýšlení, obměňování her a činností, při kterých si osvojují nové učivo, mezipředmětové vazby
  • projektové vyučování

Častá je vysoká míra perfekcionismu

  • kladení otázek a odpovědí
  • obhajoba vlastní práce
  • naslouchání jiným

Kritické myšlení a vysoká míra citlivosti a vnímavosti zaměřené na sebe i do „světa“: silná potřeba fair-play, existenciální úzkosti, impulzivita, přecitlivělost

  • emočně podpůrné a přátelské prostředí
  • slovní hodnocení
  • ranní kruhy
  • partnerská spolupráce učitel - žák - rodič - psycholog (velký důraz na osobnost učitele); škola je bezpečné místo, kde je dítě přijímáno a motivováno

Jak podporujeme zájmy dítěte?

  • nepovinné předměty a kurzy
  • projekty, olympiády a soutěže
  • spolupráce s odborníky v dané oblasti
  • podnětné prostředí