IT učebna

Moderní rozvoj digitální gramotnosti
Naše IT učebna je místem, kde si žáci krok za krokem osvojují jazyk digitálního světa. Pracují s textem a prezentacemi, zkoušejí základy programování, učí se upravovat obrázky, vyhledávat a ověřovat si informace, zpracovávat data nebo používat AI. Součástí hodin je také rozvoj digitální gramotnosti, tedy porozumění tomu, jak technologie fungují a jak je používat bezpečně a s rozvahou.
Jak IT učebna obohacuje výuku
- Výuka na počítačích podporuje logické myšlení, učí řešit úkoly v praxi, rozvíjí kreativitu a představivost.
- Žáci se učí správné práci s AI, vytváření promptů i ověřování správnosti informací.
- Kromě základního IT vzdělání mají ti, které počítače baví, možnost jít do hloubky jak během vyučování, tak v rámci odpoledních kurzů.
Svět technologií zábavnou formou
Výuka v IT učebně je praktická a přirozeně propojená s dalšími předměty. Žáci řeší reálné úkoly, vymýšlejí řešení a navrhují postupy samostatně i v týmu. Pro ty, které svět technologií baví, nabízíme odpolední odborné kurzy Vstup do světa IT a Základy 3D tisku. V kurzech dále rozšiřují praktické dovednosti práce s počítačem nebo modelováním a fungováním 3D tiskáren.
Kromě práce na počítačích používáme i výukové roboty. Žáci je programují pomocí jednoduchých algoritmů, testují chování v různých situacích, pracují se senzory a učí se ladit chyby. Díky tomu si v praxi ověří, jak se kód promění v pohyb, světlo nebo zvuk, a lépe pochopí logiku řízení a principy automatizace. Výuka vede k samostatnosti, spolupráci a radosti z objevů, které mají jasné využití v praxi.
Jaké máme roboty?
Bee Bot
- Bee-Boti jsou ideální pro první kroky do světa programování. Děti se učí základní principy algoritmického myšlení pomocí jednoduchého tlačítkového ovládání. Žáci programují Bee-Bota sekvencí směrů přímo na robotovi. Pracujeme s tematickými podložkami (např. písmena, čísla, mapa města), které propojují informatiku s ostatními předměty, jako je matematika, český jazyk či prvouka. S Bee-Botem pracujeme nejčastěji v 0. – 2. ročníku.
Ozobot
- Na Bee-Boty přirozeně navazují Ozoboti, kteří žáky motivují k větší kreativitě a logickému uvažování. Ozoboti dokáží pomocí optických senzorů snímat čáry a barvy. Díky tomu se pohybují po trase, kterou žáci nakreslí a reagují na předem definované barevné kódy, které mění jejich chování. Žáci tak mohou tvořit vlastní mapy, labyrinty, dopravní hřiště nebo závodní dráhy. S Ozoboty pracujeme nejčastěji ve 2. – 5. ročníku.
Lego Education Spike
- LEGO SPIKE rozvíjí informatické myšlení prostřednictvím stavby vlastních modelů a jejich programování pomocí blokového jazyka. Děti mohou pracovat jednotlivě, ve dvojicích nebo v týmech, navrhují a testují řešení praktických úkolů a přitom se učí algoritmizaci, měření, práci se senzory a motorickými prvky. LEGO využíváme napříč ročníky jako most mezi intuitivní hrou a systematickým programováním.
iRobot Root
- Root posouvá výuku programování na vyšší úroveň. Podporuje práci se senzory, kreslením, zvuky i složitějšími algoritmy. Nabízí tři úrovně programování (od ikon přes bloky až po textový kód), což umožňuje diferencovanou výuku od základních školních let až po druhý stupeň. Root je vhodným přechodovým mostem mezi jednoduchým blokovým programováním a strukturou skutečného kódu.
Micro:bit
- Micro:bit je univerzální programovatelný mikropočítač, se kterým se žáci seznamují už na prvním stupni základní školy a pracují s ním až do 9. třídy. Děti s ním mohou tvořit jednoduché hry, ovládat světla nebo pracují se senzory pohybu a zvuku. Micro:bit slouží i jako řídicí jednotka k dalším zařízením, čímž propojuje software s reálným hardwarem. Programování probíhá nejčastěji v prostředí MakeCode, kde mohou děti programovat pomocí bloků či JavaScript nebo také v programovacím jazyce Python.
Cutebot
- Cuteboti využívají Micro:bit jako řídicí jednotku a představují žákům základní koncepty robotiky, senzoriky i elektrotechniky. Pracujeme s ním zejména na 2. stupni základní školy, kde žáci programují pohyb, LED osvětlení, zvuk nebo reakce na překážky. Cutebot rozvíjí nejen technické dovednosti, ale také logické a systémové uvažování.
Meowbit
- Meowbit je specializovaný herní mikropočítač inspirovaný klasickými konzolemi, který žáci používají k tvorbě vlastních her, animací a interaktivních aplikací. Využíváme ho napříč všemi ročníky. Žáci programují pomocí prostředí Arcade (bloky, JavaScript nebo Python), učí se při tom práci s grafikou, událostmi, zvukem i ovládáním postav. Meowbit rozvíjí nejen informatické dovednosti, ale i estetické a herně-designové myšlení.